Poring hotsprings - Reisverslag uit Ranau, Maleisië van Désirée - WaarBenJij.nu Poring hotsprings - Reisverslag uit Ranau, Maleisië van Désirée - WaarBenJij.nu

Poring hotsprings

Door: Nobeltjes

Blijf op de hoogte en volg Désirée

28 Juli 2011 | Maleisië, Ranau

Hoi hoi hier zijn we weer. Gisteren zijn we na het ontbijt vertrokken richting Ranau. Dat ligt in het binnenland van Sabah. Eerst met de minivan naar KK en daar overstappen op een ander busje wat naar Ranau gaat. Het werkt hier eigenlijk allemaal met een minibus of taxi. Public bus is er el maar deze rijdt niet op schema, vol is vol en dan rijden. Maar goed, een lange reiser naar toe maar het uitzicht is mooi. Onderweg kom je allerlei houten stalletjes tegen met groente en fruit. Bergen, palmbomen, bananenbomen ...Aangekomen in Ranau weer in een ander busje naar de hot springs. Dit is een overblijfsel van de Japaners uit WW2. Ze hebben het hete water uit de springs in keramieke baden laten lopen. Wij kwamen er eigenlijk voor de orchideenfarm en butterflyfarm. Helaas bleken er op dit moment geen orchideen in bloei te staan en ook vlinders waren er weinig vanwege de regen. Nou ja jammer. Wij hadden waarschijnlijk ook een verkeerde verwachting, in Thailand hebben wij dit gezien in een soort kwekerij, binnen. Hier kon je ook en canopywalk doen die hebben we vervolgens gedaan, 150m op 40m hoogte. Enorme bomen en bamboo gezien, indrukwekkend. Wat we ook nog gezien hebben is de Rafflessia, dit is de grootste bloem ter wereld. Deze bloeit maar enkele dagen. Die wij gezien hebben was redelijk klein, ongeveer een dia meter van 40 cm. Maar echt super om deze te zien. Wat ik eigenlijk nog vergeet te vertellen is wat vor mooie bloemen we hier tegenkomen. Wat bij ons in de tuincentra staat groeit hier in het wild. We hebben in Annah Rais zelfs een cacao plant gezien, misschien een beetje dom maar ik kende uiteraard wel de repen uit de supermarkt, maar had rniet zo n erg in hoe die bonen groeien.

Vandaag zijn we nog een keer gaan snorkelen, nu op een ander eiland in het np, Mamukan. Wederom mooie vissen gezien, papagaaivis, clownsvis, jammer dat er veel koraal kapot getrapt is. Maar toch geweldig. Morgen is het weer een reisdag, we vliegen dan naar Sandakan. Waar we weer voor enkele dagen de jungle intrekken.

Nou goed dat was het weer, ik begrijp dat het bij jullie herfst lijkt. Wij zullen proberen om wat zon mee terug te nemen.

Pap, mam wij stellen het prima, floyd gaat vanavond de voetbal wedstrijd maleisie singapre kijken. Hoe is het met jullie? Quincy ligt nu even een dutje te doen, ik ben met floyd in de lobby aan het internetten.

Moon, sik en kids fijne vakantie, geniet ervan.

Corine, fijn te lezen dat je ons volgt hopelijk kunnen we je met onze verhalen in tropische sferen brengen.

Tante diny, leuk dat u ons blijft volgen. Groetjes in veghel!

Anja, ik zou toch voor op straat de voorkeur geven aan de boot. Wanneer vertrekken jullie naar viva la france?

Jay, gelukkig is jullie mam er, die zal je wel wat anders voorschotelen dan friet. Friet bah.... floyd is het daar niet helemaal mee eens, hij trekt zowat de pc uit mijn handen

Tante door, hoe gaat het met u? Leuk dat u ook onze verslagen leest. Groetjes daar.

Peter en maja, dat is inderdaad waar. Toch merk ik telkens dat ik nog niet alles heb verteld. Maar dat volgt nog. Hoe is het daar?

Sien en john, leuk he al die verhalen. Als het goed is gaan we morgen weer wat wildlife zien, ik ga nu even een bakkie doen en douchen. En dan vanavond een beetje in een stoel hangen met m n boek, even wat energie op doen voor de komende dagen. Groetjes.

• 28 Juli 2011 - 11:25

Karin Verhoeven:

wat 'n prachtige reis maken jullie toch.
    ja, 'n compleet andere wereld is het daar.
    leuk om alle verhalen te lezen.
    nog heel veel reis plezier en tot het volgende verslag!
    groetjes uit Goirle, Karin

• 28 Juli 2011 - 11:40

Tante Diny:

hallo allemaal

we zien wel dat jullie er goed van genieten en veel mooi's te zien krijgen , geniet er maar van en we reizen een beetje met jullie mee,dat is ook leuk. nog een fijne tijd groetjes tante diny

• 28 Juli 2011 - 11:54

Corine:

ook jullie verhalen zijn leuk om te lezen, geniet van het vervolg, en denk aan de kotszakken hahahah
    toedeloeeeeeeeeeee

• 28 Juli 2011 - 14:22

Anja:

Hallo
    Wij gaan morgen op vakantie eindelijk.
    Kunnen jullie een bietje goei weer die kant opsturen zou fijn zijn.
    Gr. En geniet ervan.
    Anja

• 28 Juli 2011 - 20:21

Franske:

groeten uit Goirle

• 29 Juli 2011 - 10:20

Jeroen:

eej floyd,
    kei leuk dat ik kan zien wat jullie allemaal gedaan hebben en wat jullie nog gedaan hebben maak er nog een fijne vakantie van

groetjes Jeroen

• 29 Juli 2011 - 12:42

Brent:

Hallo allemaal daar,
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. Echt vet!!! Wij zitten hier in Italie en wij zijn al aan het einde van onze vakantie gekomen morgen alweer naar huis. Ik heb ook wel genoeg van de pasta hier. Maar nog niet van de pizza hoor XD. Daar zal het eten wel veel lekkerder zijn als hier. Als ik jullie verhalen lees krijg ik al zin om volgend jaar ook te gaan. En Floyd je moet wel duimen op 12 aug voor Willem II ze zullen het hard nogig hebben.

Groetjes,

Brent

• 29 Juli 2011 - 16:20

Opa:

Nou dan moet je toch wel een echte fan zijn Floyd zoals Brent die denkt op zijn vakantie nog aan Willem ii Maar ja we hopen er het beste van.

Wij zijn hier alweer aan het weekend begonnen het weer is nog steeds niet om over te praten soms lijkt het heel goed ga je zonder jas van huis en heb je een uur later alweer spijt. Hier gaat verder alles goed veel liefs

opa Oma